Aktualności w transporcie na 02.06.23r

Autor:

Kategoria :

Bez kategorii

Opublikowano :

Zapraszamy na :

Zawieszenie ruchu towarowego na granicy z Białorusią

Dnia 01.06.2023r weszło w życie rozporządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o zawieszeniu przez Polskę ruchu drogowego na granicy z Białorusią dla pojazdów zarejestrowanych na terytorium Białorusi i Rosji. Czytamy w nim: „Zwiesza się od dnia 1 czerwca 2023r. od godz. 0.00 do odwołania towarowy ruch graniczny na przejściach granicznych z Republiką Białorusi dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych, przyczep, w tym naczep, oraz zespołów pojazdów zarejestrowanych na terytorium Republiki Białorusi lub Federacji Rosyjskiej.

Dania zatwierdziła myto zamiast winiet

Od 1 stycznia 2025 roku elektroniczne opłaty będą w Danii obowiązkowe dla ciężarówek o DMC powyżej 12 tony. Następnie, od 2027 roku, stanie się to wymagane już powyżej 3,5 tony. Średnia stawka ma wynosić 1,3 korony (około 80 groszy) za każdy przejechany kilometr, choć ostateczny wynik będzie zależał między innymi od emisji CO2 występującej w danym pojeździe. Omawiany system zastąpi w Danii popularne Eurowiniety, a więc stałe opłaty, kupowane na określony czas. Dla przykładu, taka roczna Eurowinieta dla ciężarówki Euro 6, o co najmniej czterech osiach, to wydatek wynoszący około 9,3 tys. koron. Za to w nowym systemie roczny przebieg rzędu 100 tys. kilometrów będzie wydatkiem około 130 tys. koron. Koszty opłat drogowych wzrosną więc dla wielu przewoźników nawet kilkunastokrotnie!

Szwajcaria wprowadza nowy system dla transportu towarowego.

“Passar 1.0” to nowy Szwajcarski system Federalnego Urzędu Ceł i Bezpieczeństwa Granic (BAZG) dla transportu towarowego. Posłuży  do cyfrowej obsługi procedur celnych.
„Passar” będzie uruchamiany w kilku etapach począwszy od 1 czerwca 2023 r. i stopniowo zastąpi dotychczasowe aplikacje NCTS oraz e-dec cargo. Do końca 2026 roku wszystkie procesy związane z tranzytem, ​​eksportem, importem, specjalnymi odprawami celnymi i pobieraniem innych podatków zostaną w Szwajcarii uproszczone, zharmonizowane i w pełni zdigitalizowane. 

Passar wdraża nowy format raportowania tranzytu UE i wprowadza kompleksową modernizację technologiczną w porównaniu z istniejącymi systemami frachtowymi NCTS i e-dec. Korzystać z niego muszą zatem firmy spedycyjne i transportowe, autoryzowani odbiorcy (ZE) i autoryzowani nadawcy (ZV) oraz szwajcarscy eksporterzy. Passar 1.0 nie obejmie na razie firm, które tylko importują towary do Szwajcarii. Ci importerzy mogą nadal korzystać z aplikacji e-dec Import i e-dec Web do połowy 2025 r.

Jesteś gotowy/a na podjęcie współpracy?

Skontaktuj się z nami w celu ustalenia warunków współpracy